Raja Boes:

“In onze contacten met werkgevers bemerken we groeiende vraag naar advisering over de inzet van doelgroepen. Dat is vanzelfsprekend op zichzelf een bemoedigend gegeven! Anderzijds werd zo wel helder dat er naast het geijkte instrumentarium behoefte is aan alternatieve strategieën om die inzet in toenemende mate mogelijk te maken.

De training Functiecreatie heeft ons die alternatieven in ieder geval geschetst. Op dag een was er tijd voor ons eigen verhaal, de theoretische achtergrond en praktijkoefeningen. Tijdens de tweede dag werd ingezoomd op de quick scan en was er opnieuw ruimte voor oefening. Al met al een druk en zeer leerzaam programma, doorspekt met aansprekende voorbeelden uit de praktijk. De trainers hebben ons met veel flair meegenomen in deze omslag naar aanbodgericht denken. We zijn uiteindelijk uit elkaar gegaan met de opdracht om in kleine groepen een quickscan uit te voeren bij een reële opdrachtgever. Op de terugkomdag zullen deze besproken worden.

Een regelrechte aanrader!”

Willem van Remmerden:

“Intensief, ander manier van bij werkgevers binnen stappen! Niet vanuit de aanbodkant maar vanuit de vraagkant. We kregen handreikingen om gesprekken aan te gaan met werkgevers en om in die gesprekken in te zoemen op functies en werkprocessen. Ook veel praktische oefen opdrachten tijdens de training. Met als doel om te filteren of er bij hoger opgeleide functies (vanaf MBO+) elementaire taken zijn (dat zijn taken die door ongeschoolde medewerkers gedaan kunnen worden) en om van deze taken een nieuwe functie te creëren met een positief businessmodel als resultaat. In deze cursus leren we om op deze wijze bij werkgevers aan tafel te zitten, leren we een quickscan te maken (uitgebreid onderzoek bij werkgever op de werkvloer), dit te vertalen in een uitgebreide bedrijfsanalyse (rapport) inclusief een business model (financieel aantoonbaar maken dat er ‘winst’ in zit). Als huiswerkopdracht moeten we nu in groepen een quickscan bij een werkgever gaan verrichten en daarvan een bedrijfsanalyse schrijven inclusief een business model. Optioneel is om dit na afloop van deze training ook op individuele basis te gaan doen en dan gecertificeerd te worden. We hebben ook veel voorbeelden gezien en gehoord over succesvolle functiecreatie projecten.”

 

Advertenties