Alleen talent telt!, in de serie Van werkgever tot werkgever: Autobedrijf Van Heelsbergen.

Hoe gaat dat, als je als kleine ondernemer in zee gaat met iemand met een arbeidsbeperking? Ondernemer Paul van Heelsbergen vertelt. Hij heeft nu een Wajonger in dienst bij zijn eenmans-garagebedrijf en is daar zeer over te spreken.

Het in dienst nemen van mensen met een arbeidsbeperking is zeker niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Ook een (heel) klein bedrijf kan die stap maken, het kan zelfs een prima oplossing zijn. Autobedrijf Van Heelsbergen in Utrecht zag het werk sterk toenemen, zonder dat er voldoende financiële ruimte was voor een fulltime extra kracht. ‘Dus ging ik mij oriënteren’, aldus eigenaar Paul van Heelsbergen. ‘Het bedrijf naast mij bracht mij op het idee. Daar werkt sinds een half jaar iemand met een arbeidsbeperking en dat gaat daar uitstekend.’

Gedreven om alles te leren

Van Heelsbergen kwam in gesprek met het WerkgeversServicePunt, dat hem in contact bracht met drie mensen met een Wajong-uitkering. De derde kandidaat is het geworden, de 22-jarige Corné. Zijn enthousiasme was aanstekelijk. ‘Hij wilde meteen beginnen. Hij heeft geen enkele werkervaring, laat staan in een garage, maar hij is zo gedreven om alles te leren dat ik het wel aan durfde.’

Het is nu vier weken later en het gaat heel goed, volgens Van Heelsbergen. ‘Ook al is zijn fysieke kracht bescheiden – hij is heel klein en niet zo sterk –, ik kan steeds meer aan hem overlaten. Het kost me veel tijd, moet ik toegeven, want ik moet hem alles voordoen. Maar hij is zo blij dat hij deze kans nu heeft, dat dat ook bij mij veel energie losmaakt om hem het vak te leren en hem in deze baan te laten groeien.’

Corné werkt 20 uur per week, verdeeld over drie dagen. ‘Dat is ook de grens voor hem.’ Onderdelen losdraaien, wielen monteren, het is zwaar voor Corné, maar hij doet het graag. Van Heelsbergen: ‘Hij wil automonteur worden en het zou best kunnen dat hij daar nu alsnog een monteursopleiding voor gaat volgen.’

Fantastische oplossing

In de proefperiode van twee maanden heeft Van Heelsbergen geen kosten aan zijn nieuwe medewerker. Daarna volgt een aanstelling voor minstens een half jaar. De Wajong-uitkering blijft deels van kracht, het resterende bedrag is dan voor Van Heelsbergens rekening.

Wat het vervolg precies zal worden wordt over een paar weken duidelijk, maar voorlopig spreekt Van Heelsbergen over een fantastische oplossing. ‘Ik kan hem een fijne werkplek bieden en tegelijkertijd mijn capaciteit uiteindelijk uitbreiden. En mijn klanten vinden het allemaal een prachtig initiatief, ze zijn heel positief.’

Autobedrijf Van Heelsbergen is een universeel autoreparatiebedrijf in Utrecht met circa 400 klanten.